Leider ist dieser Deal nicht mehr verfügbar
Super Mario Bros. 64 für C64 (Mini) oder Software-Emulator [Retro Freebie]
905° Abgelaufen

Super Mario Bros. 64 für C64 (Mini) oder Software-Emulator [Retro Freebie]

32
eingestellt am 20. Apr
Seit 7 Jahren arbeitet ZeroPaige an einer Super Mario Bros. Version für den Commodore 64. Es handelt sich hier nicht um den allseits bekannten „The Great Giana Sisters“ Sprite-Hack, sondern tatsächlich um eine nagelneue, wenn auch inoffizielle, Version für den alten Brotkasten. Hoffen wir, dass Nintendo hier gnädig sein wird und diese harte Arbeit in Form von positiver Aufmerksamkeit würdigt. Das Ergebnis der Arbeit, die in dieses Spiel gesteckt wurde, ist erstaunlich. Freunde, das müsste ihr selber sehen!

Das Spiel lässt sich sowohl auf der Original C64 Hardware der 80er Jahre spielen als auch auf der neuen C64 Mini Retrokonsole und anderen C64 Emulatoren.

Anhand dieses Gameplay Videos könnt ihr euch von der Qualität der C64 Version überzeugen:



1368265-s4OZo.jpg
1368265-FMzGI.jpg
1368265-BNpgy.jpg
1368265-6jZln.jpg
1368265-oqN5E.jpg
1368265-jR81y.jpg
1368265-1bWtq.jpg
1368265-icKHj.jpg
1368265-NngVh.jpg

DESCRIPTION

This is a Commodore 64 port of the 1985 game SUPER MARIO BROS. for the Famicom and Nintendo Entertainment System. It contains the original version that was released in Japan and United States, as well as the European version. It also detects and supports a handful of turbo functionalities, and has 2 SID support.


CONTENTS

The disk-image contains 2 programs:

SUPER M. BROS.64 - the game (everything in one file)
SMB.64 DOCS - this manual

A cartridge-file is also provided. It only contains the game and can be used with a C64GS.


VSP (VARIABLE SCREEN POSITIONING)

This port relies on the VSP-technique for scrolling. If you experience crashes while playing the game, this is most likely the issue. You may find out if your computer is prone to crashing by running VSP Lab.

csdb.dk/rel…810

If this is the case, there are a number of things to try (some options cheaper than others):

- Try another C64.
- Use an emulator instead.
- Use a C64 Reloaded motherboard - they are designed to be VSP-safe.
- Use a Turbo Chameleon - because of how it works, VSP glitches will not alter the Chameleons memory, thus preventing the game from crashing. This port will also benefit from its turbo functionality.


OPTION MENU

Before the game starts, an option menu will let you:

- select a version of the game.
- disable turbo (if detected).
- configure a second SID-chip.
- see the background (based on Shigeru Miyamotos artwork that was used for the Japanese and European release).

The option menu is (just like this manual) controlled using a joystick (or gamepad) in either control port.

The details of these options will now be described.


VERSIONS AND TIMING

The original game was released in two versions:

- Japanese/US-release - the original for NTSC, 60 Hz video systems.

- European-release - adjusted for PAL, 50 Hz video systems.

This port will try to run the game at the intended speed (as well as having the sound in the correct pitch); this means you can play either version on any type of C64. It also means that the Japanese/US-release will not play 20% slower on a PAL-system. Likewise, the European-release will not play 20% faster on an NTSC-system.

The program will automatically detect your hardware (including any turbo functionality). Based on this, it will suggest the best version for you.

The reasoning behind the suggested version is as follows:

- If you play on a stock C64 (PAL, Drean or any NTSC) without any turbo functionality, the European-release will give you the least slowdowns, since the original game-engine is tuned for a 50 Hz refresh-rate which uses less CPU-cycles per second than the original Japanese/US-release.

- If turbo functionality is detected, the version aimed for your video-system will give you the smoothest scrolling. This means: Japanese/US-release on any NTSC C64, European-release on PAL and Drean C64.

You can override the suggested version, if you wish.


COMPATIBILITY AND TURBO

VSP issues aside, this port should be able to run on all regional C64 models. PAL, NTSC (new and old) and Drean (PAL-N) are all supported.

Since the NES-processor is clocked (roughly 70%) faster than a stock C64 there can be slowdowns during gameplay. A pixel indicates this on the time-watch graphics in the status bar.

This port will try to detect and use any kind of turbo functionality, such as:

- Commodore 128 (2 MHz in the border)
- C64 DTV
- Schnedler Systems Turbo Master CPU (untested)
- Swisscomp Turbo Processor (untested)
- Rossmoeller Flash 8 (untested)
- CMD SuperCPU Accelerator (untested)
- Icomp Turbo Chameleon 64

You can disable the detected turbo functionality if you experience problems with it enabled (or wish to see how the game performs without it).


2 SID SUPPORT

- This port emulates 4 channels of the NES APU (audio processing unit): 2 pulse channels, 1 triangle channel and 1 noise channel. The SID-chip has 3 voices, so this is handled by sharing 1 SID-voice for the triangle and noise channel.

- If a second SID-chip is configured, the program will instead dedicate 2 APU-channels to each SID-chip.

- In the option menu you are able to configure and test your SID-setup. You can use the following addresses for the second SID-chip: $D420, $D500, $DE00 and $DF00.


- In the test you should be able to hear 2 tones being played simultaneously for 2 seconds. The first tone has a lower pitch and fades out. The second tone has a higher pitch and fades in.

- If a second SID-chip has been configured, the higher pitched tone should be playing on that SID, otherwise they will both be playing on the first SID.


CONTROLLERS

The game is controlled using joystick (or gamepad) in either control port and supports 2 button joysticks (using POT X, like the C64GS joystick).

The joystick used to start a game will control Mario. If a 2 player game is selected, the other joystick will control Luigi.

You can press F1 or F3 to toggle between the 4 modes for control port 1 or 2 respectively. A message on the screen will display what mode you have selected. These modes are:

Mode 1 - Up > Jump (Default)

Mode 2 - Up > Jump, buttons swapped

Mode 3 - Standard

Mode 4 - Standard, buttons swapped

The mapping scheme is by default setup for 1 button joysticks, where pushing up will trigger jumping (and swimming).

On the C64, this is the most common way to control your character in platform games. Examples: Bubble Bobble, The Great Giana Sisters, Mayhem in Monsterland, Turrican, Wonder Boy.

If you have a joystick which supports 2 individual buttons, the second button will also trigger jumping (and swimming) in mode 1 and 3.

Depending on the physical layout of your joystick, you can change the control scheme to swap the action of the buttons (mode 2 and 4) so that they correspond physically with a NES-controller.

Reference of a NES-controller:

- The A-button (placed to the right) is jump (and swim)

- The B-button (placed to the left) is throw fireballs (and accelerate)

For 2 button joysticks it is also possible to use mode 3 and 4 which disables the UP > Jump-mapping. Do not use these modes on 1 button joysticks as you will not be able to either jump or throw fireballs.


KEY DESCRIPTION

<- - Exit to title-screen (during a game)

RUN/STOP - Pause game

F1 - Toggle joystick mode for control port 1

F3 - Toggle joystick mode for control port 2

F5 - Decrease SID volume (on some 6581 SID-chips the audio can sound distorted on the highest volume)

F7 - Increase SID volum
Zusätzliche Info

Gruppen

Beste Kommentare
ds120.04.2019 08:45

Wow tolle Arbeit. Hoffentlich grätscht Nintendo da nicht dazwischen


Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann Nintendo. 100% fix. Mark my words.
Avatar
GelöschterUser977065
Das ist aber nett, dass er einfach so gestohlenes geistiges Eigentum herschenkt. Autohot!
32 Kommentare
Wow tolle Arbeit. Hoffentlich grätscht Nintendo da nicht dazwischen
Retro autohot
ds120.04.2019 08:45

Wow tolle Arbeit. Hoffentlich grätscht Nintendo da nicht dazwischen


Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann Nintendo. 100% fix. Mark my words.
Der erste download link ist bereits down
Krass. Wow. Was für ein Aufwand. Sieht toll aus!
"Nintendo hier gnädig sein wird und diese harte Arbeit in Form von positiver Aufmerksamkeit würdigt"
Gerade so gelacht . Nintendo nicht dazwischenfunkt??? Sorry, aber in welcher Welt lebst du?

Dennoch eine coole Sache, danke dir!
Bearbeitet von: "_Grav1ty_" 20. Apr
Respekt für die Arbeit, aber da wird Nintendo trotzdem ziemlich schnell den Riegel davor schieben..... Leider
Gleich mal dreifach in Onedrive und auf die externen Platten gesichert.
Retro ist immer HOT
Autohot für Retro und Mario(popcorn)
Avatar
GelöschterUser977065
Das ist aber nett, dass er einfach so gestohlenes geistiges Eigentum herschenkt. Autohot!
GelöschterUser97706520.04.2019 09:52

Das ist aber nett, dass er einfach so gestohlenes geistiges Eigentum …Das ist aber nett, dass er einfach so gestohlenes geistiges Eigentum herschenkt. Autohot!


Da stimme ich Dir grundsätzlich zu. Kennst Du (oder kennt jemand anders) Wege, das Spiel legal zu spielen? Gibt es das noch zu kaufen?
2pac197520.04.2019 08:56

Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann …Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann Nintendo. 100% fix. Mark my words.


Soweit ich weiß, MUSS Nintendo dagegen vorgehen.
Schuld ist das Markenrecht in den USA, wonach man seine Rechte verliert, wenn man die Marke nicht verteidigt.
Avatar
GelöschterUser977065
loelvor 14 m

Da stimme ich Dir grundsätzlich zu. Kennst Du (oder kennt jemand anders) …Da stimme ich Dir grundsätzlich zu. Kennst Du (oder kennt jemand anders) Wege, das Spiel legal zu spielen? Gibt es das noch zu kaufen?


NES Classic, nen alten NES auf ebay finden oder auf der Switch, falls du eine hast und zusätzlich den Online Dienst hast.
Sehr geil. Hatte es selbst gestern auf einer Retro-Seite entdeckt und bin begeistert. Übrigens, wer das geil findet, der sollte mal "Sam's Journey" anspielen. Das ist ein Jump'n'Run, das 2017 (!) für den C64 erschien und echt Maßstäbe setzt!
Bearbeitet von: "hoderer" 20. Apr
Zombiekönigvor 1 h, 55 m

Soweit ich weiß, MUSS Nintendo dagegen vorgehen.Schuld ist das Markenrecht …Soweit ich weiß, MUSS Nintendo dagegen vorgehen.Schuld ist das Markenrecht in den USA, wonach man seine Rechte verliert, wenn man die Marke nicht verteidigt.



Man kann die Marke auch verteidigen, und die Fan-Community leben lassen, z.B. indem man für solche Fälle eine stark eingeschränkte Lizenz erteilt.
ds1vor 4 h, 39 m

Wow tolle Arbeit. Hoffentlich grätscht Nintendo da nicht dazwischen



Du meisnt das Nintendo das versucht Youtuber wegzuzensieren?

BigN wird randalieren. 100%.
Wenn man den Fans gegen das Bein tritt, von Nintendo Seite, dann kann sich das auch Mal rächen.. Wenn es dem Hersteller Mal nicht mehr so gut geht und die Fans dann weg bleiben ;-)
Hot.

Den Brotkasten inkl. Floppy habe ich immer noch...
frank772vor 9 h, 59 m

Der erste download link ist bereits down


Beim zweiten Link steht auch schon das er gemeldet wurde und überprüft wird, also nicht zu lange überlegen.
Nintendo ist bekannt dafür ihre alten Perlen immer wieder neu zu vermarkten, wird wohl Big N leider nicht gefallen.

Dennoch tolles Projekt.

Kann es sein, dass das NES Original mit einer höheren Auflösung läuft? Der Port sieht pixeliger aus.
Roland_Moto20.04.2019 15:33

Wenn man den Fans gegen das Bein tritt, von Nintendo Seite, dann kann sich …Wenn man den Fans gegen das Bein tritt, von Nintendo Seite, dann kann sich das auch Mal rächen.. Wenn es dem Hersteller Mal nicht mehr so gut geht und die Fans dann weg bleiben ;-)



Das hatten wir doch alles schon. DIe Fans sind den US Behörden aber vollkommen egal! Es geht darum, Markenrechte zu sichern und zu behalten. Macht es Nintendo nicht, verlieren sie sehr schnell sehr viel Geld. Die Fans bleiben da auf der Strecke ...
Avatar
GelöschterUser977065
bootervor 43 m

Das hatten wir doch alles schon. DIe Fans sind den US Behörden aber …Das hatten wir doch alles schon. DIe Fans sind den US Behörden aber vollkommen egal! Es geht darum, Markenrechte zu sichern und zu behalten. Macht es Nintendo nicht, verlieren sie sehr schnell sehr viel Geld. Die Fans bleiben da auf der Strecke ...


Man möchte auch meinen ein "Fan" habe evtl. das ein oder andere Mario Spiel und muss diese nicht im Internet klauen.
Möglich es auf einen RetroPie zu spielen?
Hot
Habe das original Spiel samt Nes Konsole zuhause
Pokemon Uranium wurde ja auch nach 9 Jahren Entwicklung innerhalb weniger Wochen von Nintendo totgekloppt.

...Hab schon Bock, mir so einen C64 anzuschaffen/zu bauen..
2pac197520.04.2019 08:56

Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann …Wenn es eine Firma gibt, die GARANTIERT rigoros dagegen vorgeht, dann Nintendo. 100% fix. Mark my words.


golem.de/new…tml
Schade kein de Content (Spiel Beschreibung)
_poiu_vor 21 m

Wie @Mario_Doblhofer und ich schon prophezeit haben ist Nintendo dagegen …Wie @Mario_Doblhofer und ich schon prophezeit haben ist Nintendo dagegen vorgegangen!https://www.golem.de/news/copyright-nintendo-hat-offenbar-super-mario-bros-fuer-c64-gestoppt-1904-140828.html

"Wir hatten euch daingehend informiert"
Dein Kommentar
Avatar
@
    Text